Як повернути популярність романтичної професії

 

На сьогоднішній день в Україні професія геолога втратила свою привабливість, констатує Євстахій Крижанівський ректор Івано-Франківського Національного університету нафти й газу. За словами ректора, – це реальна кадрова криза в геологічній галузі України. Про це він розповів під час зустрічі з Олегом Кирилюком, тимчасово виконуючим обов’язки Голови Державної служби геології та надр України. 
- У нас є такі основні проблеми, які породжують низький рівень у зацікавленості спеціальністю: війна та  непривабливість професії. Раніше в галузі працювали 150 тисяч фахівців, на сьогодні залишилось 3000 – зазначає ректор Національного університету нафти й газу. 
Крім того, ректор повідомив, що докладає максимум зусиль, щоб стримати відтік студентів до Європи, зокрема, до Польщі. По завершенню навчання студент отримує диплом міжнародного зразку, який визнається на території ЄС, і досить часто майбутній фахівець робить вибір не на користь геологічної галузі нашої країни.
Олег Кирилюк висловив свою думку щодо ситуації, яка склалась  у геологічній галузі щодо підготовки професійних кадрів та популярності фаху.
- Щоб зростала зацікавленість у професії, потрібне збільшення кількості бюджетних місць в університетах за геологічними спеціальностями, а також створення перспективних проектів та обмін досвідом з країнами-лідерами щодо  новітніх технологій розвідки і розробки надр. Створення спеціальних інститутів, так званих "фабрик думок", які фінансуватимуться спільно з приватним сектором, і займатимуться розробкою потенційних інновацій для підвищення продуктивності в процесах розвідки та розробки корисних копалин, призведе до підвищення продуктивності та зростання заробітних плат.
В Україні є дві «гілки дерева», які можуть підняти Україну: аграрний сектор, поза сумнівом, і розвиток мінерально-сировинної бази. Але для цього потрібно мати, по-перше, фінанси, по-друге, сировинну базу, яка є початком будь-якого технологічного ланцюга. А створення сировинної бази забезпечують саме геологи. Тому геологія є науково-виробничою галуззю, і в цьому контексті науку та виробництво неможливо розділити. А отже будь-яке геологічне виробництво – це одночасно й наука. 
Яка ж специфіка роботи геологів? 
Геологи розшукують та розвідують родовища, підраховують запаси і ведуть їх баланс, а  також вивчають інженерно-геологічні, гідрогеологічні та еколого-геологічні чинники. 
Сьогодні Україна – одна з найкращих держав на просторах СНД і Європи щодо перспективності сировинної бази. Якщо порівнювати, то у багатьох аспектах Україна випереджує своїх сусідів: у нас є гарантовані можливості видобувати власне золото, алмази, рідкісні земельні елементи у значних обсягах, навіть, імовірно, металевий реній – метал групи платини. 
Щороку фінансування зменшується, тому виконання завдань щодо нарощування сировинної бази країни з різних видів корисних копалин дедалі ускладняються. Але потенційні можливості України просто неймовірні. Приблизно третина територій – так званий Український щит, де зосереджені найбільші у світі родовища самородної міді, рідкісних земельних елементів, заліза, марганцю, графіту, золота та алмазів. Але цим на державному рівні необхідно детально займатися.
Підсумовуючи зустріч пан Євстахій запевнив:
- Ми намагаємося навчати наших студентів. Однак, згодом вони не мають роботи, бо фінансування галузі недостатнє. А потреби в спеціалістах – колосальні. Україна має найбільшу територію у Європі й якщо зіставити сировинний потенціал Франції чи Німеччини, то вони далеко позаду нас. Однак там фінансують геологічні роботи, а у нас геологічну галузь фінансують за залишковим принципом.  
Довідка:
Івано-Франківський Національний технічний університет нафти і газу (ІФНТУНГ) — єдиний в Україні вищий навчальний заклад IV рівня акредитації нафтогазового профілю, багатофункціональний та розгалужений навчально-науково-виробничий комплекс, база Прикарпатської регіональної організації студентів та викладачів з довузівською та післядипломною підготовкою, в якому в 9 інститутах, 3 коледжах та фізико-технічному ліцеї, що входять до структури університету, навчається понад 10 тисяч студентів, у тому числі — до 590 іноземних студентів з 36 країн Європи, Азії та Африки.