ПАТ "Укргазвидобування" доведеться виконувати закон — Держгеонадра

Керівництво Держгеонадр заявляє, що докладає усіх зусиль для законного, правильного і своєчасного отримання ПАТ «Укргазвидобуванням» всіх необхідних спецдозволів на видобуток. Однак, керівництво Держгеонадр не має наміру порушувати закон на вимогу компанії.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами регулюється законодавчими та нормативно-правовими актами про надра, зокрема, Кодексом України про надра, Законом України «Про нафту і газ», Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011року № 615 (далі – Порядок).

Тобто, для всіх надрокористувачів, що є власниками спеціальних дозволів на користування надрами, вищезазначеними документами встановлена певна процедура, а також встановлено відповідні вимоги щодо пакету документів на продовження дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Вищевказаними законодавчими та нормативно-правовими актами про надра встановлені також вимоги щодо претендентів на отримання спеціальних дозволів на користування надрами.

Який же фактичний стан з пакетами документів у ПАТ «Укргазвидобування» щодо отримання спеціальних дозволів на користування надрами або стосовно продовження дії дозволів на сьогоднішній день і чи дійсно у цьому винувата Державна служба геології та надр України?

Так, Публічне акціонерне товариство «Укргазвидобування» у бланках спеціальних дозволів на користування надрами, по яких Держгеонадрами прийняті рішення, які затверджені розпорядчими документами (наказами) колишнього керівництва Держгеонадр ще у минулому році (наказ Держгеонадр про надання спецдозволу з метою видобування вуглеводнів Дубаневицького родовища від 12.08.2016 № 250, аналогічний наказ по Бережницькому родовищу - від 27.12.2016 № 501) просить вказати дати початку дії дозволів саме з моменту підписання наказів (тобто 2016 рік), а не дати фактичного їх надання.

Варто зазначити, що згідно з вимогами законодавчих та нормативно-правових актів про надра, зокрема Порядку, дозвіл діє з моменту реєстрації його в журналі обліку спецдозволів Держгеонадр.

Таким чином, керівництво ПАТ «Укргазвидобування» спонукає Держгеонадра та її керівництво здійснити неправомірні дії, які суперечать чинному законодавству.

А в чому тут справа?

А справа полягає в тому, що згідно з вимогами чинного законодавства, для того щоб здійснювати видобуток вуглеводнів (проводити промислову розробку родовищ) в правовому полі, необхідно надрокористувачу мати, крім спецдозволу, також затверджений у встановленому порядку Міненерговугілля України проект розробки родовища, а також отримати акт гірничого відводу (функції щодо надання актів гірничого відводу на сьогодні покладено на Державну службу України з питань праці).

А терміни на отримання вищевказаних документів складає близько 3-6 місяців.

По інших спеціальних дозволах, по яких ПАТ «Укргазвидобування» звинувачує Держгеонадра у несвоєчасному наданні спеціальних дозволів на користування надрами ситуація щодо вимог Порядку стосовно надання (продовження дії) спецдозволів протягом останнього часу кардинально змінилася.

У зв’язку з чим неможливо задовольнити клопотання ПАТ «Укргазвидобування» щодо надання спеціальних дозволів по Розумівсько-Мажарівській, Марченківській, Тарханівській, Максимець-Бистрицькій та Ліщинській Варвинсько-Східно-Озернянській, Сможенській, Міжсільській, Полянській, Острівській, Грибоворуднянсько-Ріпкінській, Ополовнінській, Східно-Голубівській та Тростянецькій площах.

Причина полягає в тому, на момент подання ПАТ «Укргазвидобування» пакетів документів на отримання спецдозволів по вищезазначених площах діяв підпункт 13 пункту 8 Порядку.

Редакція цього підпункту, яка втратила чинність з 06.04.2017, містила вимоги про те, що дозвіл надається без проведення аукціону акціонерним товариствам 100 відсотків акцій яких належить державі або суб’єктам ринку природного газу, у статутному капіталі яких не менш як 100 відсотків акцій належать господарському товариству, єдиним акціонером якого є держава. Відповідно при отриманні такого дозволу норма про необхідність сплати геологічної інформації не діяла. Проте, на цей час, у зв’язку з втратою чинності підпункту 13 пункту 8 Порядку, була встановлена норма щодо необхідності обов’язкової сплати геологічної інформації.

Між тим, ПАТ «Укргазвидобування» такі платежі не здійснило.Так і хочеться зазначити: в чому тут вина Держгеонадр та її керівництва?

По Волохівському родовищу, по якому ПАТ «Укргазвидобування» планує розширити межі раніше наданої ділянки надр на підставі підпункту 2 пункту 8 Порядку, також, відповідно до встановленої на сьогоднішній день норми, не здійснено платежі щодо оплати вартості геологічної інформації по ділянці, що прирізається до ліцензійної ділянки діючого дозволу.

По Добрянському та Степовому родовищах та Буцівській площі в Держгеонадрах відсутні підписані ПАТ «Укргазвидобування» Угоди про умови користування надрами цих об’єктів надрокористування, а також Програми робіт видобування вуглеводнів в межах вказаних родовищ.

По Коробочкинському родовищу проблема з продовженням терміну дії дозволу дещо інша.

На цей час не урегульоване питання між надрокористувачами (суміжний спецдозвіл перетинається з ліцензійною ділянкою Коробочкинського родовища).

Крім того, Держгеонадра не приймали рішення щодо продовження дії дозволу у зв’язку з відсутністю інформації від Державної фіскальної служби України стосовно відсутності заборгованості зі сплати рентних платежів, що є вимогою діючого Порядку.

По Шебелинському, Розпашнівському та Березівському родовищах не прийнято рішення щодо продовження дії дозволу також у зв’язку з відсутністю інформації від Державної фіскальної служби України стосовно відсутності заборгованості зі сплати рентних платежів. По Машівському родовищу на цей час не прийнято рішення щодо продовження дії дозволу у зв’язку з відсутністю погодження Мінприроди України.

По інших родовищах, зокрема по Мелихівському, Східно-Медведівському, Співаківському, Солохівському, Абазівському, Дружелюбівському, Котелевському, Єфремівському, Кегичівському, Волохівському, Західно-Солохівському та Медведівському, Західно-Хрестищинському, Степному, Зачепилівському, Червоноярському, Тимофіївському, Новотроїцькому, Західно-Соснівському, Опішнянському, Гадяцькому, Новоукраїнському, Семенцівському, Родніковому родовищах Комісією з питань надрокористування не прийнято рішення щодо продовження терміну дії спеціальних дозволів у зв’язку з відсутністю повного пакету документів, який передбачений чинним Порядком.

По Гадяцькому, Родніковому та Опішнянському родовищах ПАТ «Укргазвидобування» не усунуло встановлені Держгеонадрами порушення законодавчих та нормативно-правових актів про надра, що також унеможливлює продовження дії цих дозволів.

Наприкінці хочеться зазначити, так хто же є винуватцем того, що ПАТ «Укргазвидобування» своєчасно не надано (не продовжено дію) спеціальних дозволів на користування надрами і яка причина того, що не виконується урядова програма «2020» зі збільшення видобутку українського газу?

Нагадаємо, що 31 серпня 2017 року керівництво Укргазвидобування звинуватило Державну службу геології та надр та її керівництво в бездіяльності стосовно несвоєчасного надання (продовження дії) спеціальних дозволів на користування надрами напередодні опалювального сезону і у зв’язку з цим, виникнення загрози з втрати близько 3 млрд куб. м річного видобутку газу, а також недоотриманням державою більше 28 млрд. грн. бюджетних коштів. 

Перед новим керівником служби питання щодо прострочених спецдозволів піднялись починаючи з 25 травня 2017 року. За короткий термін перебування на службі т. в. о. Голови Держгеонадр всі питання які були не вирішені минулим керівником будуть врегульовані згідно законодавства в найкоротший термін.

«На сьогоднішній день готуються усі матеріали для видачі бланків ПАТ "Укргазвидобуванню" в найближчий час згідно чинного законодавства» – заявив очільник Державної служби геології та надр» - Олег Кирилюк.

 

Довідка.

В зв’язку з масовим простроченням спеціальних дозволів в період з лютого 2016 по квітень 2017 років було відсторонено попереднє керівництво Державної служби геології та надр України.

Експлуатація родовищ без відповідних дозвільних документів передбачає кримінальну відповідальність відповідно до вимог чинного законодавства.

Керівництво Укргазвидобування звернулась до Держгеонадр щодо видачі бланків на спеціальні дозволи з датами наказів виданими з серпня 2016 та грудня 2016 років, що заборонено законодавством.